Ontdek ons uitzendkantoor in Bergen met Marine, HR-consultant

Om u kennis te laten maken met de specialiteiten en activiteiten van ons uitzendkantoor in Bergen, is het volgens ons essentieel om het woord te geven aan de teamleden die er dagelijks paraat staan. Daarom staken we onze microfoon uit voor een interview met Marine PENASSE. Deze jonge HR-consultant vertelt over haar loopbaan, haar vakgebied en de mooie uitdaging om dit gloednieuwe uitzendkantoor van LIP te openen.

Hallo Marine! Kun je ons iets vertellen over je achtergrond?

Mijn naam is Marine, ik ben 25 jaar oud. Ik behaalde een bachelordiploma in human resources management aan een hogeschool in Doornik en vervolgens een masterdiploma aan de Vrije Universiteit Brussel. Ik leerde dit vakgebied eigenlijk toevallig kennen tijdens een presentatie op mijn middelbare school. Ik wist helemaal niet wat HR betekende en dus ging ik informatie opzoeken. Hierdoor kreeg ik zin om er mijn beroep van te maken. Ik was ook niet bekend met de wereld van uitzendkantoren en ontdekte deze sector tijdens een stage.

Hoe ben je lid geworden van de LIP Groep ?

LIP is mijn eerste professionele ervaring. Ik ben in december 2022 lid geworden van de groep. Ik kende het uitzend- en wervingskantoor LIP Doornik omdat de consultants me een job hadden voorgesteld bij een van hun klanten. Toen ik hoorde dat er een uitzendkantoor van LIP zou openen in Bergen, nam ik opnieuw contact met hen op om mijn kandidatuur voor te stellen. Het was bij deze gelegenheid dat ik Elodie MAZZEO, directrice van LIP Belgique, heb ontmoet en ik werd aangenomen! Wat ik bij LIP meteen waardeerde, was de veelzijdigheid van de functie, de associatie met de pure kant van het werven en de sterke commerciële dimensie en bijbehorende administratieve taken.

Hoelang is dit uitzendkantoor in Bergen al open?

Het kantoor in Bergen werd officieel geopend in januari 2023. Samen met Lola vormen we een team van twee consultants, maar Elodie wisselt regelmatig af tussen de twee vestigingen van LIP Belgique. Ons gloednieuwe team werd gedurende 3 weken opgeleid in het kantoor van Doornik zodat ze alle troeven in handen hadden om de nieuwe vestiging in Bergen in goede omstandigheden te openen.

Wat zijn de specialiteiten van het uitzendkantoor in Bergen?

Hier zijn we eerder gericht op een bediendeprofiel, we zijn in mindere mate op zoek naar arbeiders. Het bureau is gespecialiseerd in meertalige kantoorberoepen, technische profielen of engineeringsprofielen. We werven bijvoorbeeld elektrotechnische tekenaars, profielen in studiebureaus en administratie. We krijgen ook vaak de vraag naar projectmanagers. De gezochte specialiteiten zijn dus behoorlijk gevarieerd.

Wie zijn uw klanten?

Het openen van een uitzendkantoor in Bergen is een uitdaging omdat bedrijven al jaren gewend zijn om met dezelfde kantoren samen te werken. Het is aan ons om ons bekend te maken en onze plaats op de markt te veroveren de arbeidsmarkt in Wallonië! Onze klanten zijn vaak grote ondernemingen, soms zelfs van internationale omvang. We werken bovendien samen met verschillende Belgische bouwbedrijven.

Op dit moment zijn er twee kantoren onder de vlag van LIP Belgique. Werk je wel eens samen met het team van Doornik?

Bergen en Doornik zijn steden met vergelijkbare klanttypes en over het algemeen zijn beide teams op zoek naar hetzelfde profieltype. Wanneer een van hun klanten meer overeenkomt met ons kantoor, bijvoorbeeld vanwege de locatie van de opdracht, sturen ze ons het contact door en vice versa. Hetzelfde geldt wanneer kandidaten van ons uitzendkantoor in Bergen relevant kunnen zijn voor een van hun vacatures. De twee kantoren werken samen.

Wat is de strategie van LIP om dit uitzendkantoor in Bergen te ontwikkelen?

We proberen zeer actief online te zijn om onze zichtbaarheid te verbeteren, vooral op sociale media met regelmatige berichten op Facebook, Instagram en LinkedIn. We nemen ook deel aan netwerkclubs in de omgeving. Dit stelt ons in staat om rechtstreeks contact te leggen en te zien hoe we kunnen samenwerken met potentiële toekomstige klanten, wat we kunnen toevoegen aan hun wervingsprocessen. En uiteraard blijft telefonische prospectie een essentieel aspect om de behoeften van klanten te leren kennen en aan te sturen op een ontmoeting.

Voor kandidaten zou ik zeggen dat het afhangt van de profielen. Wij bieden functies met specifieke kenmerken voor elke klant. Om het juiste profiel te vinden, moeten we de sourcingkanalen variëren, bijvoorbeeld door ons te wenden tot cv-theken of LinkedIn.

Ons uitzendkantoor in Bergen biedt zowel plaatsing met een contract van onbepaalde duur als tijdelijke uitzendarbeid met zicht op een vast contract. Voor hooggekwalificeerde profielen zijn het vooral pas afgestudeerden die bereid zijn om op interimbasis te werken met het oog op het verkrijgen van een vast contract later. Ook de administratieve beroepen en assistenten zijn meer geneigd om tijdelijke opdrachten uit te voeren. Merk op dat er geen proefperiode is in België. Het is via interim dus mogelijk om de samenwerking gedurende 3 tot 6 maanden te testen alvorens iemand in te huren met een contract van onbepaalde duur, zowel voor onze klant als voor de kandidaat.

Laatste vraag: wat vind je het leukst aan je functie bij LIP?

Wat mij aantrok in de vacature van LIP was de belofte om een gloednieuw uitzendkantoor te openen in Bergen. Het is een echte uitdaging! Het kantoor moet gevestigd worden, winstgevend zijn en loyale klanten hebben die regelmatig terugkeren. Het is deze uitdaging die ik zo leuk vind aan mijn job bij LIP.

Als consultants hebben we het geluk dat we zeer goed worden ondersteund door Élodie. Dit is essentieel voor mij, vooral omdat het mijn eerste job is. Ze heeft de eerste maand veel van haar tijd aan ons besteed en ze is altijd erg aanwezig. En met de ontwikkeling van het LIP-netwerk weet ik dat er goede vooruitzichten zijn voor evolutie. Het is een bron van motivatie!

En ik kan goed overweg met het hele team! We staan dicht bij de consultants van Doornik en het is erg prettig om samen te werken, er is een echte synergie. Bovendien zijn we ons ervan bewust dat er een heel netwerk van 150 kantoren achter ons staat. De Groep heeft verwachtingen over onze doelstellingen en geeft ons de middelen om deze te bereiken. Dat is belangrijk. Ik weet bijvoorbeeld dat het hele team in juni naar Lyon gaat voor de inhuldiging van het nieuwe hoofdkantoor. Dit is een goede manier om kennis te maken met de medewerkers van de andere LIP-afdelingen en -kantoren.

Scroll naar boven